RESULTAATGEBIED

Wat willen we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2018 voor doen ?

Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie
voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt

(Europese 'Lissabon doelstelling')

% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

<1,5 % in schooljaar 2017/2018

(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017 : -
2016 : 1,6%
2015 : 1,8%
2014 : 1,5%

DUO

Uitvoeren van het (nog te formuleren) Uitvoeringsprogramma 2018 van de Lokale educatieve agenda waaronder:

  • Uitzetten van acties in samenwerking met het onderwijs om het aantal vroegtijdig schoolverlaters binnen de gemeente Best verder te laten dalen naar aanleiding van het nieuwe regionale programma 'Vroegtijdig Schoolverlaters 2016-2020'.
  • Onderzoek naar verbetermogelijkheden van de  zorgstructuur in het Voortgezet Onderwijs.

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2017/ 2018

(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017 : -
2016 : PO 0, VO 2
2015 : PO 0, VO 4
2014 : PO 2,  VO 11

2017 : -
2016 : 0,83

2017 : -
2016 : 5,42

Registratie leerplicht

DUO

DUO

Betreft regulier werk:
bewaken van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over de regie en aanpak van thuiszitters en doelgerichte acties uitzetten indien nodig.

Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en primair onderwijs

(LEA 2014-2019)

% doelgroepkinderen in een VVE-programma

Verplichte indicator:
% achterstands-leerlingen
4 t/m 12 jarigen

90% van de doelgroepkinderen neemt in 2018 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie

(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017 : -
2016 : 93,7%
2015 : 91%
2014 : 86%

2017 : -
2012 : 4,84 %

Jaarlijkse evaluatie VVE

Verwey Jonker Instituut

Uitvoeren van het(nog te formuleren) Uitvoeringsprogramma 2018 van de Lokale educatieve agenda

Betreft regulier werk: het bewaken van de uitvoering van de afspraken uit het Convenant vorming Integrale Kindcentra (IKC) gemeente Best

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Gezamenlijke uitgangspunten Passend Onderwijs 2013)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 % in schooljaar 2017/2018

(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017 : -
2016 : 0,82%
2015 : 1,14%
2014 : 1,2%

Centrale leerlingen-registratie

Uitvoeren van de beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en gemeenten.

In samenspraak met onderwijs de mogelijkheden voor thuisnabij onderwijs onderzoeken.

Goede spreiding van onderwijshuisvesting en voorschoolse voorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2014-2017)

% overcapaciteit van onderwijsruimte

10 % in 2018

2017 : -
2016 :  -
2015 : -
2014 : 25%

Leerlingprognoses Planningverband Groningen

Uitvoering geven aan opgaven op het gebied van onderwijshuisvesting op basis van het geactualiseerde beleidskader in het 'Integraal Huisvestingsplan 2018-2021' en de herijkte uitvoeringsagenda voor het jaar 2018:

  • verdere uitwerking van de opgave om te komen tot een Integraal Kindcentrum voor BS de Zevensprong op locatie Haktol
  • verkennen van mogelijkheden tot verhuur, verkoop of herontwikkeling van het vastgoedobject aan de Notermansstraat waar BS de Zevensprong in gehuisvest is
  • realisatie IKC Platijn