RESULTAATGEBIED

Wat willen we bereiken?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2018 voor doen?

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners betrekt bij besluitvormingsprocessen

Oordeel inwoners over relatie met de gemeente

(indicator is gewijzigd a.g.v. wijziging meetinstrument)

> landelijk gemiddelde in 2018

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017: -
2016 : 6,1 (landelijk: 6,0)
2015 : -
2014 : niet meer vergelijkbaar a.g.v. wijziging meetinstrument

'Waar staat je gemeente'

  • De raad vervolgt de lijn waarin hij actief is met de bestuurlijke vernieuwing en de doorontwikkeling van de lokale democratie. Naast het organiseren van wijkbezoeken en andere contact-momenten met inwoners gaat de raad aan de slag met pilot thema’s (omgevingswet en inclusieve wijken) waarbinnen geëxperimenteerd kan worden met vormen van inwonersparticipatie.
  • In 2018 staan de gemeenteraads-verkiezingen op het programma. In de aanloop wordt een programma uitgewerkt gericht op het informeren en interesseren van inwoners in de lokale politiek en de verkiezingen. Na afloop van de verkiezingen wordt geïnvesteerd in het presenteren en inwerken van de nieuwe raad.  Bij het inwerkprogramma geven we expliciet aandacht aan de veranderende rol van de overheid en hoe hier als raadslid invulling aan te geven.

De begroting is (meerjarig) structureel sluitend

(Beleidsakkoord 'Verbinden met daadkracht')

Begrotingssaldo

> 0 in 2018

2017:  > 0
2016 : > 0
2015 : > 0
2014 : > 0

Programma-begroting 2018

Via de reguliere P&C-cyclus verwerken en bewaken van de financiële voortgang en waar nodig bijstellen door begrotingswijzigingen.

Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij het overheidsbeleid en de uitvoering; inwonersinitiatieven ondersteunen wij, waarbij we de eigen kracht versterken

(notitie 'Samen op ons Best')

Oordeel
samenwerking met inwoners

 (indicator is gewijzigd a.g.v. wijziging meetinstrument)

> landelijk gemiddelde in 2018

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017: -
2016:  6,14
(landelijk: 6,11)
2015: -
2014: niet meer vergelijkbaar a.g.v. wijziging meetinstrument

'Waar staat je gemeente'

Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma van de notitie inwoners- en overheidsparticipatie. Zie www.gemeentebest.nl/bewonersparticipatie voor het volledige overzicht.
Onderstaand de belangrijkste acties:

  • Inrichten van (digitale) participatiemogelijkheden (burger- / onderzoekspanel) en een (digitaal) platform voor burgerinitiatieven. Dit in nauwe samenhang met de doorontwikkeling van de bewonersoverleggen.
  • De bewonersoverleggen ontwikkelen zich tot een netwerk van verbindingsknooppunten met (oog voor) partners in de wijk.
  • Faciliteren van inwonersinitiatieven. Bijvoorbeeld door het online beschikbaar maken van hulpmiddelen voor het opzetten van een initiatief, en voorbeelden ter inspiratie. Maar ook door het geven van advies en het verbinden van mensen en initiatieven.
  • Vormgeven aan de invulling van gelijkwaardig partnerschap (in partnerrelatie met bijv. Best Duurzaam).
  • Werksessies met ambtenaren en inwoners/ondernemers, waarbij inwoners/ondernemers en ambtenaren aan de hand van casussen samen de 'klantreis' doorlopen en werken aan verbetering daarvan.
  • Vermindering regelgeving en procedures door herzien van de APV. We kijken daarbij naar meer verantwoordelijkheid bij de inwoners en ondernemers, eenvoud en handhaafbaarheid, behoud van duurzaamheid, veiligheid en rechtmatigheid én voorkomen van dubbelingen met hogere wetgeving.
  • Bepalen welke eisen we stellen aan een omgevingsdialoog en hoe we deze resultaten meewegen in de besluitvorming over ruimtelijke initiatieven.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening

Oordeel gemeentelijke dienstverlening

(indicator is gewijzigd a.g.v. wijziging meetinstrument)

> landelijk gemiddelde in 2018

(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018)

2017:-
2016 : 6,9 (landelijk: 6,7)
2015:-
2014: niet meer vergelijkbaar a.g.v. wijziging meetinstrument

'Waar staat je gemeente'

Voor de klant willen wij maximale efficiency bereiken door:

  • Samen met partners 'klantreizen' te bespreken zodat processen verbeterd kunnen worden. Hiermee versterken we het gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel en voorkomen we dat inwoners van 'kastje naar de muur' gestuurd worden;
  • Inperken van doorlooptijden;
  • Invoeren van de visie op digitale dienstverlening;
  • Telefonische bereikbaarheid continu verbeteren.
  • Uitvoeren van een pilot 'de omgekeerde toets' (onderdeel van programma 7)

Digitale dienstverlening stimuleren naast andere dienstverleningskanalen als e-mail, balie en telefonie

Aantal nieuwe digitale producten/
kwaliteit van digitale dienstverlening
(Meetinstrumen-ten moeten nog worden ontwikkeld)

Toename van het aantal digitale transacties (Concretisering en indicatoren leggen we vast in het PvA)

'Waar staat je gemeente'

We voeren het Plan van aanpak van de Visie op digitale dienstverlening uit.
Wij willen de inwoners de mogelijkheden bieden om diensten waar mogelijk en gewenst digitaal aan te vragen en af te handelen. Dit betekent dat naast het opvragen van informatie, ook het aanvragen en afhandelen van producten nog vaker mogelijk wordt gemaakt. Social media zetten we in toenemende mate in. Dit als uitbreiding op de andere kanalen (website, e-mail, balie en telefonie).
Veel gevraagde producten (zoals vanuit Burgerzaken) die geschikt zijn om digitaal aan te bieden worden (door)ontwikkeld.

Dereguleren: zo min mogelijk regels maar met behoud van duurzaamheid, veiligheid en rechtmatigheid

(Beleidsakkoord: 'Verbinden met daadkracht')

Geen

-

-

-

De APV wordt herzien. We kijken daarbij naar meer verantwoordelijkheid bij de inwoners en ondernemers, eenvoud en handhaafbaarheid en voorkomen dubbelingen met hogere wetgeving.  

De inwoners en ondernemers van Best hebben voordeel van regionale samenwerking

(Visienota 'Regionale samenwerking op z'n Best' )

Geen

-

-

Aanname: de genoemde activiteit is een volgende stap naar het behalen van voordeel uit de samen-werking.

Het besluit rondom 'Veerkrachtig bestuur' geeft richting aan de mogelijke stappen in 2018. Ook de evaluaties van Stedelijk Gebied Eindhoven en de MRE leiden tot besluitvorming door de raad in 2017.
Op basis van deze besluitvorming verwachten wij in 2018 nieuwe acties te ondernemen ten aanzien van de samenwerkingsthema's, de sturing, de verantwoording en de uitvoering.

*landelijk = deelnemende gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners